Tlf.: 24273938
Indkøbskurv:0 Enheder DKK 0,00
6 gode råd til effektivt at jage dine kunder væk

Skrevet den 20. september 2014

Hele mit voksne liv har jeg serviceret i et væk – arbejdsmæssigt såvel som privat. Der hvor jeg har fået flest ’klager’ har været fra privatfronten, hvor der indimellem kan være en vis forventning om at blive betjent af farmand, som var han tjener på et fint hotel. Nuvel, ingen af mine børn er endnu flygtet hjemmefra – og jeg har heller ikke oplevet faneflugt fra kunderne i mine respektive positioner.  Og det handler måske om, at jeg er ret så dårlig til at jage kunderne på flugt. Men hvis jeg skulle jage dem på flugt, så ville jeg helt klart følge disse 6 gode råd:

 

1. Kunden har aldrig ret!

Det pjat med at kunden altid har ret, det må være noget, en kunde selv har fundet på! Hvorfor give kunden ret, når han ikke har det? Det er meget uretfærdigt og så koster det ovenikøbet penge! Sørg altid for at argumentere for dine egne synspunkter overfor kunden – og meget gerne, så andre bemærker det, for så kan du skræmme mere end en kunde væk ad gangen!

 

2. Lad være med at overholde aftaler!

Indgå gerne en masse aftaler, men lad for alt i verden være med at overholde dem. Det skal nok få selv den mest standhaftige kunde til at forsvinde. Husk på, at overholdelse af aftaler medfører tillid og troværdighed, hvilket er det rene gift, når du forsøger at jage dine kunder væk!

 

3. Vær umulig at få fat på!

Lad være med at tage telefonen og undlad at besvare mails og andre henvendelser. Der kan godt være et par stykker, som er meget vedholdende – især, hvis du har aftalt noget med dem. Men efter nogen tid vil selv de allermest standhaftige også opgive ævred og flygte fra dig.

 

4. Sørg for at kvaliteten er ringe!

Et dårligt råd, et dårligt produkt, en dårlig vejledning – kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan levere en pivdårlig kvalitet, som får selv den mest loyale kunde til at tage benene på nakken. Så det er bare med at komme ind i kampen og levere en helt utrolig slap indsats!

 

5. Spred den dårlige omtale!

Salig Simon Spies sagde, at ’dårlig omtale er bedre end ingen omtale’ – men det var jo møntet på historier om ham, ikke om hans produkt. For sørger du for, at dine kunder, eller rettere ekskunder, taler dårligt om dine produkter, så får du en rigtig god hjælp til at jage kunder væk, inden de overhovedet sætter foden indenfor. Dårlige nyheder spredes nemlig mere end dobbelt så hurtig som gode nyheder. Så her får du virkelig meget kundeflugt for pengene.

 

6. Vær fjendtlig indstillet!

Tag det som en personlig fornærmelse, når det lykkes en kunde at komme igennem til dig. Vær kort for hovedet, mistroisk og meget gerne bister. Her skal du dog være sikker på, at dine produkter ikke er alt for vigtige for kunden. For er de alt for vigtige, så kan det godt være, at kunden vælger at affinde sig med din fjendtlighed – i hvert fald indtil hun finder en alternativ leverandør.

 

Følger du disse gode råd, kan du være forvisset om, at din forretning vil være tømt for kunder på ingen tid. Og lader du være med at følge dem eller gør du måske ovenikøbet det stikmodsatte af de gode råd? Ja, så må jeg advare dig om, at du risikerer at skulle servicere tilfredse og loyale kunder så langt øjet rækker.

 

Bedste hilsner

Thomas Rosenkrands